Onderzoek: 80% werknemers vindt dat werkgever moet investeren in positieve werksfeer

Edenred lanceert ‘Edenred Engagement’ ​
om betrokkenheid en welzijn op het werk te versterken

Edenred, het digitale diensten- en betalingsplatform voor mensen in het werkveld, zet met de lancering van ‘Edenred Engagement’ een strategische stap richting een bredere HR-ondersteuning voor Belgische bedrijven. Dit innovatieve platform is ontworpen om de betrokkenheid, de erkenning en het welzijn van werknemers binnen bedrijven te bevorderen. Het platform speelt in op de groeiende behoefte aan waardering op dewerkvloer en ondersteunt werkgevers om medewerkers gemotiveerd en loyaal te houden. “Zes op de tien werknemers geven aan dat erkenning een sterke invloed heeft op hun motivatie. Ons platform wil medewerkers helpen om zich beter te voelen in hun werkomgeving én bedrijven ondersteunen in die missie”, vertelt Olivier Bouquet, Algemeen Directeur BeLux bij Edenred.

Lancering interactief platform ‘Edenred Engagement’

Met de lancering van Edenred Engagement – een primeur binnen de groep – wil Edenred België bedrijven helpen bij hun drie topprioriteiten: talent aanwerven, engagement stimuleren en het welzijn van medewerkers bevorderen (bron: ‘De belangrijkste strategische prioriteiten voor hr in België in 2024’, Manpower).

Olivier Bouquet, Algemeen Directeur BeLux: “Dankzij ons nieuw platform Edenred Engagement stellen we waardering op de werkplek centraal in onze zorgen. Een cultuur van erkenning en welzijn is binnen élke organisatie de sleutel tot betrokken en gemotiveerde medewerkers. Edenred Engagement ondersteunt bedrijven in deze missie. Alle strategische prioriteiten van HR-afdelingen – van betrokkenheid over rekrutering tot het bevorderen van diversiteit, gelijkheid en inclusie – hebben één ding gemeen: de menselijke dimensie en de behoefte om als volwaardig individu te worden gezien. We evolueren van aanbieder van maaltijdcheques naar partner van bedrijven op het gebied van medewerkersbetrokkenheid. Deze nieuwe aanpak laat bedrijven toe om concrete en relevante acties te implementeren, niet alleen voor de professionele ontwikkeling van hun werknemers maar ook voor hun persoonlijk welzijn.”

Het platform omvat vier modules:

Communicatie: een interactieve ruimte voor collega’s om te communiceren en samen te werken, met als doel de interne communicatie te verbeteren

Erkenning: een module waarmee collega’s en managers elkaar kunnen feliciteren en waardering kunnen tonen voor elkaars successen, waardoor de loyaliteit en motivatie van werknemers wordt versterkt

Welzijn: uitgebreide content over welzijn, zoals gezonde recepten en tal van video’s (sporttrainingen, ontspanning, meditatie, ademhaling, slaapverbetering…)

Voordelen: toegang tot een voordelenplatform met dagelijks een groot aantal kortingen. Deze module vervangt het bestaande Ekivita Edenred-platform en trekt steeds meer Belgische consumenten aan die op zoek zijn naar manieren om hun koopkracht te optimaliseren tijdens deze aanhoudende periode van prijsstijgingen. Met meer dan 400 merken en een gemiddelde jaarkorting van 1.500 euro op dagelijkse aankopen, wil het voordelenplatform ook bijdragen aan meer erkenning voor werknemers.

Nieuw onderzoek: kwart medewerkers zegt voldoende erkenning te krijgen van leidinggevende

De lancering van ‘Edenred Engagement’ wordt ondersteund door een recente enquête van Edenred België bij zo’n 5.500 Belgische werknemers en meer dan 575 werkgevers rond tevredenheid en betrokkenheid op de werkvloer. Enkele resultaten:

  • Slechts 49% van de Belgische werknemers vindt dat zijn bedrijf voldoende doet om het welzijn op het werk te bevorderen, terwijl 35% vindt dat er te weinig wordt gedaan. Belgische werkgevers denken daar anders over: 85% zegt voldoende te doen voor een positieve werksfeer. Daarbij is 37% van de bedrijven nog van plan om meer te investeren in de erkenning en het welzijn van werknemers, 51% heeft nog niets besloten op dat vlak.
  • 63% van de werknemers zegt zich betrokken te voelen bij zijn bedrijf, terwijl één op de vijf aangeeft zich niet betrokken te voelen
  • De sfeer op het werk is voor werknemers de tweede motivatiefactor om in een bedrijf te blijven werken, net na een goed evenwicht tussen werk- en privéleven. Ook bedrijven zien het belang ervan in: ruim één op de vier ziet de sfeer op het werk als belangrijkste motivatie om personeel aan boord te houden.
  • Slechte communicatie op het werk bezorgt één op de vier stress of demotivatie. Dat neemt niet weg dat 70% van de bedrijven geen specifieke afdeling heeft die zich bezighoudt met interne communicatie.
  • 58% vindt het niveau van erkenning van collega’s bevredigend, 25% zegt vaak erkenning te krijgen van de directe leidinggevende
  • 65% van de werknemers beoordeelt de infrastructuur van de werkplek (uitrusting, faciliteiten, ontspanningsruimtes…) als goed of zeer goed, terwijl 19% deze als slecht of zeer slecht bestempelt
  • Slechts één op de vijf werknemers zou zijn werkplek zeker aanbevelen aan vrienden of familie

Verder toont het onderzoek aan dat 80% van de werknemers het belangrijk vindt dat hun werkgever investeert in een positieve werksfeer. Dit cijfer benadrukt het belang van een werkomgeving waarin werknemers zich gewaardeerd voelen. Bijna 60% van de werknemers geeft aan dat erkenning een sterke invloed heeft op hun motivatie, en een vergelijkbare meerderheid gelooft dat interne communicatie en welzijnsinitiatieven zoals flexibele werkuren en ontspanningsmogelijkheden cruciaal zijn voor hun werkplezier en productiviteit.

Olivier Bouquet, Algemeen Directeur BeLux bij Edenred

Meer info

RCA I Kirsten Van de Werf I 0492 12 77 54 I kirsten.van.de.werf@rca.be

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Edenred

Edenred is het toonaangevende digitale platform voor bedrijfsdiensten op het gebied van voordelen voor werknemers, professionele mobiliteit en interbedrijfbetalingen.

Met activiteiten in 44 landen verbindt Edenred meer dan 60 miljoen gebruikers met meer dan 2 miljoen partnerhandelaars, via meer dan 1 miljoen zakelijke klanten.

Edenred biedt oplossingen gericht op de betrokkenheid van medewerkers (maaltijdcheques, vervoer, geschenken, welzijn, beloningen en exclusieve koopkrachtverhogende aanbiedingen), mobiliteit (multi-energiesystemen, inclusief laadpunten voor elektrische voertuigen, fleetmanagementservices, onderhoud, tolheffingen en parkeren) en interbedrijfbetalingen (virtuele kaarten). Naast eigen oplossingen verdeelt Edenred ook aanbiedingen van meer dan 120 partners op zijn platform.

Trouw aan de missie van de Groep, "Enrich connections. For good.", verbeteren deze oplossingen het welzijn en de koopkracht van gebruikers en vereenvoudigen ze het leven van beroepschauffeurs, terwijl ze tegelijkertijd toegang bieden tot gezondere voeding, duurzamere producten en een meer verantwoorde mobiliteit. Ze versterken de aantrekkingskracht en efficiëntie van bedrijven en vitaliseren werkgelegenheid en de lokale economie.

De 12.000 medewerkers van Edenred zetten zich dagelijks in om de werkwereld efficiënter, veiliger en verantwoordelijker te maken.

In 2024 genereerde de Groep dankzij zijn wereldwijde technologische middelen een omzet van bijna 45 miljard euro, voornamelijk via mobiele applicaties, online platformen en kaarten.

Edenred is genoteerd op Euronext Parijs en maakt deel uit van de indices CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good, DJSI Europe Index, DJSI World Index en MSCI Europe.