Kwart van de Belgen kiest lunch op basis van de prijs

Lunchen op het werk is een eenzame bezigheid voor 1 op de 3 Belgen

Hoe lunchen Belgen? Gaan ze voor de traditionele boterhammen met beleg of trekken ze er ’s middags liever op uit met collega’s? Dienstenbedrijf Edenred bevroeg meer dan 2.300 werkende Belgen naar hun ‘lunch-op-het-werk’-gewoontes. Enkele straffe vaststellingen: drie op de tien Belgen eten ’s middags het liefst alleen, voor een kwart is de prijs doorslaggevend van wat er op het bord komt. 

Driekwart van de Belgen werkt 3 dagen of meer op kantoor. Nog eens 16% doet dat een of twee dagen per week. Met andere woorden: meer dan negen op de tien werknemers moeten minstens een keer per week op het werk eten. Hoe vullen ze die lunch in? 

Middagpauze: snel en alleen

Bijna een op de vijf werknemers zegt geen middagpauze te nemen. Dat is meestal om te kunnen doorwerken of om vroeger te kunnen stoppen. Wanneer we toch een lunchbreak nemen, is die voor 41% van de Belgen korter dan een halfuur. Iets minder dan zes op de tien tafelen tussen een halfuur en een uur. 

Werken we thuis, dan is de middagpauze korter (23%) of werken we door tijdens het eten (15%). Nog eens 15% zegt dan weer net een langere middagpauze te nemen.

30% van de Belgen eet trouwens het liefst alleen tijdens de middagpauze, om te kunnen verder werken of om andere zaken te doen aan z’n bureau. 55% zegt dan weer het liefst samen met collega’s te eten.

Prijs bepaalt lunchkeuze

Wie ’s middags toch nog op jacht moet, kiest meestal voor een broodje (60%). Een op de vijf opteert voor een salade. De rest gaat voor kant-en-klare maaltijden, pasta, wraps of burgers. Minder dan 3% gaat om een pak frieten.

Welke factoren spelen een rol in het maken van die keuze? Het allerbelangrijkste criterium is de prijs (25%). 18% kiest in functie van de tijd die nodig is om te eten, 15% vindt dat de lunch gezond moet zijn, en 11% laat het afhangen van wat er ’s avonds op het menu staat.

Samen op restaurant?

Een derde van de Belgen zou ’s middags het liefst warm eten, maar dat gebeurt in de praktijk maar af en toe. Minder dan een op de vijf luncht vooral warm. Omdat 63% van de Belgen geen bedrijfsrestaurant heeft op z’n werkplek, moeten ze er ’s middags op uit trekken.

30% van de Belgen gaat daarom minstens een keer per maand op restaurant met de collega’s, 10% doet dat zelfs minstens 2 keer per maand. Wie samen met collega’s uit gaat eten, besteedt meestal maximaal 25 euro (60%). Een op de vijf heeft hiervoor een budget van hoogstens 15 euro, 17% eet voor 50 euro of meer met de collega’s. 

“Voor onze fysieke en mentale gezondheid is die middagpauze erg belangrijk. Het is immers meer dan gewoon een moment om te eten, het zorgt ook voor ontspanning. Het laat ons toe om mentale energie te tanken door met collega’s bij te praten over andere zaken dan het werk. Daarnaast is het verontrustend om vast te stellen dat de meeste werkende mensen tegenwoordig hun lunch kiezen op basis van de prijs”, besluit Olivier Bouquet, general manager bij Edenred België.

Meer info:

RCA I Yannick Speelmans I Tel. +32 497 66 08 86 I yannick.speelmans@rca.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Edenred

Over Edenred 

Edenred is het toonaangevende digitale diensten- en betalingsplatform voor mensen in het werkveld. Het verbindt 60 miljoen gebruikers en 2 miljoen partner-handelaars in 45 landen via bijna 1 miljoen zakelijke klanten.

Edenred biedt specifieke betaaloplossingen voor voeding (maaltijdvergoedingen), incentives (cadeaubonnen, engagementprogramma’s voor werknemers), mobiliteit (hybride tankkaarten, onderhouds-, tol-, parkeer- en pendelopossingen) en zakelijke betalingen (virtuele kaarten).  Centraal in ons motto, "Enrich connections. For good", staat het verbeteren van het welzijn en de koopkracht van de gebruikers. Ze vergroten de aantrekkingskracht en de efficiëntie van bedrijven en stimuleren de werkgelegenheid en de lokale economie. Ze bevorderen ook de toegang tot gezondere voeding, milieuvriendelijkere producten en duurzame mobiliteit.

De 12.000 medewerkers van Edenred zetten zich elke dag in om de het professionele ecosysteem efficiënter, veiliger en verantwoordelijker te maken. 

In 2022 beheerde de Groep, dankzij zijn wereldwijde technologische activa, voor 38 miljard euro aan transacties, vooral via mobiele toepassingen, online platformen en kaarten.

Edenred is genoteerd op Euronext Parijs en is opgenomen in de indexen CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Next 20, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good en MSCI Europe.

De handelsmerken en logo's in dit persbericht zijn geregistreerde handelsmerken van Edenred S.A., haar dochterondernemingen of derden. Ze mogen niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de eigenaar.