Kwart van de Belgen heeft maaltijdcheques nodig voor kwaliteitsvolle voeding

Brussel, 10 november 2023 - Als de inflatie aanhoudt, ziet 55% van de Belgen zich genoodzaakt om verder te besparen op voeding: ze verwachten immers dat de voedselprijzen zullen blijven stijgen waardoor ze voor hetzelfde budget minder kunnen kopen. Een op de drie Belgen besteedt maandelijks een derde van zijn budget aan voeding. Dat blijkt uit onderzoek van dienstenbedrijf Edenred bij meer dan 7000 Belgen.

Voeding neemt een steeds grotere hap uit ons maandelijks budget. Consumentenorganisatie Testaankoop becijferde onlangs1 nog dat de winkelkar 69 euro per maand duurder is dan een jaar geleden, waardoor een gezin van 2 personen maandelijks 533 euro uitgeeft in de supermarkt.

Een op de drie geeft aan minstens 30% van zijn budget aan voeding te besteden. Nog eens een derde besteedt 20 à 30% aan voeding. Bij een op de acht is het zelfs meer dan 40%. De uitgaves voor restaurantbezoek zijn hierin niet inbegrepen. ​

Kwaliteit voeding onder druk

Voor de Belg is de maaltijdcheque dan ook een belangrijk onderdeel van het budget voor voeding. 85% zegt dat de maaltijdcheques bijzonder belangrijk is voor zijn koopkracht.

Een op de vier vreest zelfs dat de kwaliteit van zijn voeding achteruit zou gaan zonder maaltijdcheques.

“Maaltijdcheques zijn meer dan ooit een belangrijk – soms zelfs levensnoodzakelijk – deel van ons budget. Voeding wordt duurder, en een van de doelstellingen van de maaltijdcheque is net om werknemers op werkdagen een gegarandeerde toegang te geven tot een degelijke maaltijd. Zonder maaltijdcheques zouden veel werkende Belgen, door die gestegen levensduurte van de voorbije 24 maanden, zelfs moeten inboeten op de kwaliteit van hun voeding. En dat is toch wel een zorgwekkende evolutie,” zegt Olivier Bouquet, general manager van Edenred België. ​

“Maaltijdcheques hebben al sinds 2015 dezelfde nominale waarde. Ze zijn met andere woorden niet aangepast aan de evoluties in koopkracht. De waarde van de maaltijdcheque is dus strikt genomen gedevalueerd. Nu duidelijk blijkt dat die maaltijdcheque voor zoveel gezinnen belangrijk is om kwalitatieve voeding te kunnen kopen, hoop ik dat onze beleidsmakers inzien dat het hoog tijd is om de maaltijdcheque op te waarderen,” besluit Bouquet.

Ondanks de (noodzakelijke) salarisaanpassing om de gestegen levensduurte te compenseren, laten de aanhoudende prijsstijgingen van de voorbije twee jaar zich nog steeds voelen in de portemonnee van de Belgische gezinnen. Kleding (90%), restaurantbezoek (89%), toerisme (87%), cultuur (80%) en elektronica (77%) zijn de eerste zaken waarop bespaard zal worden.

Tegelijk verwachten negen op de tien wel dat voeding duurder zal (blijven) worden. Toch is voeding, op huisvesting na, de post waarvoor gezinnen het minst geneigd zijn minder uit te geven. Desondanks zegt 55% dat dat bij aanhoudende prijsstijgingen wel het geval zal zijn. Dit onderstreept des te meer hoe maaltijdcheques gezinnen helpen om de voedselkwaliteit te waarborgen in deze uitdagende economische tijden.

Edenred bevroeg in september 2023 meer dan 7000 Belgen in het kader van zijn jaarlijkse FOOD-barometer, een jaarlijkse bevraging over de eetgewoontes van werknemers over de hele wereld. Dit Europees programma – FOOD staat voor Fighting Obesity through Offer and Demand – ijvert voor evenwichtige voeding tijdens de werkdag.


1 https://www.test-aankoop.be/familie-prive/supermarkten/nieuws/inflatie-augustus-2023

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Edenred

Over Edenred 

Edenred is het toonaangevende digitale diensten- en betalingsplatform voor mensen in het werkveld. Het verbindt 60 miljoen gebruikers en 2 miljoen partner-handelaars in 45 landen via bijna 1 miljoen zakelijke klanten.

Edenred biedt specifieke betaaloplossingen voor voeding (maaltijdvergoedingen), incentives (cadeaubonnen, engagementprogramma’s voor werknemers), mobiliteit (hybride tankkaarten, onderhouds-, tol-, parkeer- en pendelopossingen) en zakelijke betalingen (virtuele kaarten).  Centraal in ons motto, "Enrich connections. For good", staat het verbeteren van het welzijn en de koopkracht van de gebruikers. Ze vergroten de aantrekkingskracht en de efficiëntie van bedrijven en stimuleren de werkgelegenheid en de lokale economie. Ze bevorderen ook de toegang tot gezondere voeding, milieuvriendelijkere producten en duurzame mobiliteit.

De 12.000 medewerkers van Edenred zetten zich elke dag in om de het professionele ecosysteem efficiënter, veiliger en verantwoordelijker te maken. 

In 2022 beheerde de Groep, dankzij zijn wereldwijde technologische activa, voor 38 miljard euro aan transacties, vooral via mobiele toepassingen, online platformen en kaarten.

Edenred is genoteerd op Euronext Parijs en is opgenomen in de indexen CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Next 20, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good en MSCI Europe.

De handelsmerken en logo's in dit persbericht zijn geregistreerde handelsmerken van Edenred S.A., haar dochterondernemingen of derden. Ze mogen niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de eigenaar.