Kwart van de Belgen heeft maaltijdcheques nodig voor kwaliteitsvolle voeding

Brussel, 10 november 2023 - Als de inflatie aanhoudt, ziet 55% van de Belgen zich genoodzaakt om verder te besparen op voeding: ze verwachten immers dat de voedselprijzen zullen blijven stijgen waardoor ze voor hetzelfde budget minder kunnen kopen. Een op de drie Belgen besteedt maandelijks een derde van zijn budget aan voeding. Dat blijkt uit onderzoek van dienstenbedrijf Edenred bij meer dan 7000 Belgen.

Voeding neemt een steeds grotere hap uit ons maandelijks budget. Consumentenorganisatie Testaankoop becijferde onlangs1 nog dat de winkelkar 69 euro per maand duurder is dan een jaar geleden, waardoor een gezin van 2 personen maandelijks 533 euro uitgeeft in de supermarkt.

Een op de drie geeft aan minstens 30% van zijn budget aan voeding te besteden. Nog eens een derde besteedt 20 à 30% aan voeding. Bij een op de acht is het zelfs meer dan 40%. De uitgaves voor restaurantbezoek zijn hierin niet inbegrepen. ​

Kwaliteit voeding onder druk

Voor de Belg is de maaltijdcheque dan ook een belangrijk onderdeel van het budget voor voeding. 85% zegt dat de maaltijdcheques bijzonder belangrijk is voor zijn koopkracht.

Een op de vier vreest zelfs dat de kwaliteit van zijn voeding achteruit zou gaan zonder maaltijdcheques.

“Maaltijdcheques zijn meer dan ooit een belangrijk – soms zelfs levensnoodzakelijk – deel van ons budget. Voeding wordt duurder, en een van de doelstellingen van de maaltijdcheque is net om werknemers op werkdagen een gegarandeerde toegang te geven tot een degelijke maaltijd. Zonder maaltijdcheques zouden veel werkende Belgen, door die gestegen levensduurte van de voorbije 24 maanden, zelfs moeten inboeten op de kwaliteit van hun voeding. En dat is toch wel een zorgwekkende evolutie,” zegt Olivier Bouquet, general manager van Edenred België. ​

“Maaltijdcheques hebben al sinds 2015 dezelfde nominale waarde. Ze zijn met andere woorden niet aangepast aan de evoluties in koopkracht. De waarde van de maaltijdcheque is dus strikt genomen gedevalueerd. Nu duidelijk blijkt dat die maaltijdcheque voor zoveel gezinnen belangrijk is om kwalitatieve voeding te kunnen kopen, hoop ik dat onze beleidsmakers inzien dat het hoog tijd is om de maaltijdcheque op te waarderen,” besluit Bouquet.

Ondanks de (noodzakelijke) salarisaanpassing om de gestegen levensduurte te compenseren, laten de aanhoudende prijsstijgingen van de voorbije twee jaar zich nog steeds voelen in de portemonnee van de Belgische gezinnen. Kleding (90%), restaurantbezoek (89%), toerisme (87%), cultuur (80%) en elektronica (77%) zijn de eerste zaken waarop bespaard zal worden.

Tegelijk verwachten negen op de tien wel dat voeding duurder zal (blijven) worden. Toch is voeding, op huisvesting na, de post waarvoor gezinnen het minst geneigd zijn minder uit te geven. Desondanks zegt 55% dat dat bij aanhoudende prijsstijgingen wel het geval zal zijn. Dit onderstreept des te meer hoe maaltijdcheques gezinnen helpen om de voedselkwaliteit te waarborgen in deze uitdagende economische tijden.

Edenred bevroeg in september 2023 meer dan 7000 Belgen in het kader van zijn jaarlijkse FOOD-barometer, een jaarlijkse bevraging over de eetgewoontes van werknemers over de hele wereld. Dit Europees programma – FOOD staat voor Fighting Obesity through Offer and Demand – ijvert voor evenwichtige voeding tijdens de werkdag.


1 https://www.test-aankoop.be/familie-prive/supermarkten/nieuws/inflatie-augustus-2023

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Edenred

Edenred is het toonaangevende digitale platform voor bedrijfsdiensten op het gebied van voordelen voor werknemers, professionele mobiliteit en interbedrijfbetalingen.

Met activiteiten in 44 landen verbindt Edenred meer dan 60 miljoen gebruikers met meer dan 2 miljoen partnerhandelaars, via meer dan 1 miljoen zakelijke klanten.

Edenred biedt oplossingen gericht op de betrokkenheid van medewerkers (maaltijdcheques, vervoer, geschenken, welzijn, beloningen en exclusieve koopkrachtverhogende aanbiedingen), mobiliteit (multi-energiesystemen, inclusief laadpunten voor elektrische voertuigen, fleetmanagementservices, onderhoud, tolheffingen en parkeren) en interbedrijfbetalingen (virtuele kaarten). Naast eigen oplossingen verdeelt Edenred ook aanbiedingen van meer dan 120 partners op zijn platform.

Trouw aan de missie van de Groep, "Enrich connections. For good.", verbeteren deze oplossingen het welzijn en de koopkracht van gebruikers en vereenvoudigen ze het leven van beroepschauffeurs, terwijl ze tegelijkertijd toegang bieden tot gezondere voeding, duurzamere producten en een meer verantwoorde mobiliteit. Ze versterken de aantrekkingskracht en efficiëntie van bedrijven en vitaliseren werkgelegenheid en de lokale economie.

De 12.000 medewerkers van Edenred zetten zich dagelijks in om de werkwereld efficiënter, veiliger en verantwoordelijker te maken.

In 2024 genereerde de Groep dankzij zijn wereldwijde technologische middelen een omzet van bijna 45 miljard euro, voornamelijk via mobiele applicaties, online platformen en kaarten.

Edenred is genoteerd op Euronext Parijs en maakt deel uit van de indices CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good, DJSI Europe Index, DJSI World Index en MSCI Europe.