Helft van de werkgevers peilt nooit naar mentaal welzijn

Edenred-onderzoek wijst op kloof tussen intentie werkgevers en ervaring werknemers

Mentaal welzijn staat hoog op de maatschappelijke agenda, ook op de werkvloer. Toch wijst nieuw onderzoek van Edenred, uitgevoerd bij 360 werkgevers en 3.400 werknemers, op een opvallende kloof tussen de intentie van werkgevers en de ervaring van werknemers. “De cijfers tonen aan dat er nog veel ruimte is om welzijn concreter en structureler aan te pakken. En dat hoeft niet altijd complex of duur te zijn”, zegt Pauline Martin, strategy & marketing director van Edenred.

Helft van de werkgevers peilt nooit naar mentaal welzijn

Hoewel het belang van mentaal welzijn algemeen erkend wordt, zegt 53% van de werkgevers nooit te peilen naar hoe hun werknemers zich voelen. Meer nog: 61% heeft geen enkel programma rond mentaal welzijn en heeft ook geen plannen om daar verandering in te brengen. Ook op het vlak van fysiek welzijn blijft het vaak bij ergonomische bureaustoelen en verstelbare tafels. In totaal geeft 54% van de bedrijven aan hier niet in te investeren.

“Het belang van mentaal en fysiek welzijn op het werk kan niet genoeg benadrukt worden. Dat merken we voortdurend bij onze klanten die we ondersteunen via ons Edenred Engagement-platform”, zegt Pauline Martin van Edenred. “Stress beperken, mensen een luisterend oor bieden of gewoon erkenning tonen: het zijn vaak heel eenvoudige dingen die een wereld van verschil maken.”

Beperkt welzijnsbudget: 100 euro of minder per werknemer per jaar

Driekwart van de bevraagde bedrijven investeert minder dan 100 euro per jaar en per werknemer in welzijnsinitiatieven. Bovendien is dat budget bij bijna 6 op de 10 werkgevers de afgelopen vijf jaar amper gestegen (0 tot 10%). De belangrijkste drempels voor extra inspanningen zijn een gebrek aan tijd en middelen (31%), gevolgd door de kostprijs (18%) en een veronderstelde kleine interesse bij de medewerkers zelf (14%).

Werknemers snakken naar meer erkenning

Voor werknemers staat mentaal welzijn vaak gelijk aan erkenning. Een simpele ‘dankjewel’ van de baas volstaat al voor 57% om zich gewaardeerd te voelen. Voor één op de vijf zit die erkenning dan weer in meer autonomie en verantwoordelijkheden. Toch voelt 45% zich zelden of nooit erkend op het werk én overwoog daardoor al eens om het bedrijf te verlaten. Nog eens 18% voelt zich ook niet gewaardeerd, maar blijft desondanks op post. Tegelijk blijkt dat 86% van de werknemers wél aangeeft af en toe tot regelmatig bedankt te worden voor zijn werk.

Stress op het werk: een onderschatte realiteit

Ook stress blijft een belangrijke factor. 45% van de werknemers ervaart vaak stress op het werk, en vier op de tien verbergen die stress bewust uit angst om verkeerd begrepen te worden. Toch gelooft de helft van de werknemers dat hun werkgever wel degelijk begaan is met hun welzijn. De intentie lijkt er dus wel, maar de concrete vertaling blijft soms uit.

Zondagavondstress: 16% start de week met goesting

De bekende zondagavondstress is realiteit voor één op de drie werknemers. Slechts 16% kijkt gemotiveerd uit naar maandagochtend. Daartegenover staat een grote groep (45%) die zich onverschillig voelt en werken beschouwt als ‘iets dat er nu eenmaal bij hoort’.


RCA PR I Yannick Speelmans I T +32 497 66 08 86 I yannick.speelmans@rcapr.be I www.rcapr.be ​ ​

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Edenred

Edenred is het toonaangevende digitale platform voor bedrijfsdiensten op het gebied van voordelen voor werknemers, professionele mobiliteit en interbedrijfbetalingen.

Met activiteiten in 44 landen verbindt Edenred meer dan 60 miljoen gebruikers met meer dan 2 miljoen partnerhandelaars, via meer dan 1 miljoen zakelijke klanten.

Edenred biedt oplossingen gericht op de betrokkenheid van medewerkers (maaltijdcheques, vervoer, geschenken, welzijn, beloningen en exclusieve koopkrachtverhogende aanbiedingen), mobiliteit (multi-energiesystemen, inclusief laadpunten voor elektrische voertuigen, fleetmanagementservices, onderhoud, tolheffingen en parkeren) en interbedrijfbetalingen (virtuele kaarten). Naast eigen oplossingen verdeelt Edenred ook aanbiedingen van meer dan 120 partners op zijn platform.

Trouw aan de missie van de Groep, "Enrich connections. For good.", verbeteren deze oplossingen het welzijn en de koopkracht van gebruikers en vereenvoudigen ze het leven van beroepschauffeurs, terwijl ze tegelijkertijd toegang bieden tot gezondere voeding, duurzamere producten en een meer verantwoorde mobiliteit. Ze versterken de aantrekkingskracht en efficiëntie van bedrijven en vitaliseren werkgelegenheid en de lokale economie.

De 12.000 medewerkers van Edenred zetten zich dagelijks in om de werkwereld efficiënter, veiliger en verantwoordelijker te maken.

In 2024 genereerde de Groep dankzij zijn wereldwijde technologische middelen een omzet van bijna 45 miljard euro, voornamelijk via mobiele applicaties, online platformen en kaarten.

Edenred is genoteerd op Euronext Parijs en maakt deel uit van de indices CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good, DJSI Europe Index, DJSI World Index en MSCI Europe.