Helft van de Belgen gaat minder op restaurant dan vijf jaar geleden

Gemiddeld besteden we 40 euro per persoon

  • Twee op de drie gaat minstens een keer per maand uit eten
  • 53% zegt dat het om budgettaire redenen niet vaker kan
  • 54% kiest een restaurant op basis van online reviews
  • Een op de vijf zegt geen alcohol te drinken
  • En na afloop neemt 43% een doggy bag mee naar huis

Belgen gaan graag uit eten. Maar vergeleken met vijf jaar geleden doen we dat minder vaak en ligt het budget per persoon lager, een gevolg van de duurdere levenskost. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van dienstenbedrijf Edenred bij meer dan 4000 Belgen. “Het effect van ons duurdere leven merken we na de winkelkar ook aan ons restaurantbezoek. We zien dat het nu minder is dan vijf jaar geleden. Al blijven we natuurlijk Bourgondiërs die nog steeds graag op restaurant gaan”, zegt Olivier Bouquet van Edenred.

De helft van de Belgen zegt vandaag minder vaak uit eten te gaan als vijf jaar geleden. Ruim 20% zegt dan weer vaker te gaan, terwijl 3% van de bevolking zegt het zich niet meer te kunnen veroorloven.

Twee op de drie Belgen gaat minstens een keer per maand op restaurant. Voor bijna een kwart is dat twee keer per maand en 20% zegt wekelijks uit te gaan eten. 6% gaat hooguit een keer per jaar, of zelfs nooit.

Budget bepaalt

53% van de Belgen wijst als verklaring naar het budget, 17% heeft geen tijd om vaker op restaurant te gaan. Nog eens 17% wil dat uit eten gaan iets speciaals blijft en kiest dus bewust om dat niet te vaak te doen.

Als we gaan uit eten, besteden we gemiddeld 40 euro per persoon (44%). Voor 14% mag het wat kosten, zij geven gemiddeld meer dan 75 euro per persoon uit. 11% zegt dan weer gemiddeld minder dan 30 euro per persoon te betalen.

Dat budget is voor 36% van de Belgen minder dan vijf jaar geleden. 19% zegt nu meer uit te geven en 45% geeft nog steeds hetzelfde uit.

Klassieke keuken, twee gangen en alcohol

Wanneer we op restaurant gaan, checkt 54% de online reviews vooraleer een keuze te maken. Die keuze wordt vooral beïnvloed door het type keuken (42%). Andere factoren zijn de prijs (24%) en de ligging (20%).

We gaan het liefst naar een ‘klassiek restaurant’ (32%) of naar een brasserie of een steak- of mosselhuis (21%). 10% kiest liefst voor een pizzeria, 6% voor hamburgers. Vijf procent kiest voor een gastronomische beleving en reserveert een tafel in een zaak met een Michelin-ster.

Eens aan tafel, kiest de helft van de Belgen voor twee gangen: een hoofdgerecht plus voorgerecht of dessert. ​ Iets minder dan een kwart houdt het op enkel een hoofdgerecht en nog eens een kwart eet drie gangen of zelfs een uitgebreid menu. Daarbij zegt ruim een op de vijf geen alcohol te drinken.

Doggy bag mee naar huis

En wanneer we klaar zijn met eten, zegt 43% van de Belgen een ‘doggy bag’ mee naar huis te nemen. Een op de drie doet het naar eigen zeggen nooit.

Voor Olivier Bouquet, general manager bij Edenred, is dit onderzoek een goede indicatie van onze welvaart: “Voor Edenred is het cruciaal om de vinger aan de pols van onze samenleving te houden. Het leven is voor veel Belgen immers onmiskenbaar een pak duurder geworden. Dat bleek eerder al uit onze bevraging naar over de kwaliteit van de voeding die we aankopen. Onze restaurantbarometer bevestigt die tendens. We gaan minder uit eten en geven minder uit. Toch merken we dat dat restaurantbezoek deel blijft uitmaken van onze Belgische, Bourgondische identiteit.” ​

 


Edenred bevroeg meer dan 4000 Belgen over hun gewoontes i.v.m. restaurantbezoek. Daarbij is het belangrijk op te merken dat het hierbij ging om ‘echte’ restaurants, dus geen frituurbezoeken, geen home delivery, geen bedrijfsrestaurants of geen broodjeszaken.

 

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Edenred

Edenred is het toonaangevende digitale platform voor bedrijfsdiensten op het gebied van voordelen voor werknemers, professionele mobiliteit en interbedrijfbetalingen.

Met activiteiten in 44 landen verbindt Edenred meer dan 60 miljoen gebruikers met meer dan 2 miljoen partnerhandelaars, via meer dan 1 miljoen zakelijke klanten.

Edenred biedt oplossingen gericht op de betrokkenheid van medewerkers (maaltijdcheques, vervoer, geschenken, welzijn, beloningen en exclusieve koopkrachtverhogende aanbiedingen), mobiliteit (multi-energiesystemen, inclusief laadpunten voor elektrische voertuigen, fleetmanagementservices, onderhoud, tolheffingen en parkeren) en interbedrijfbetalingen (virtuele kaarten). Naast eigen oplossingen verdeelt Edenred ook aanbiedingen van meer dan 120 partners op zijn platform.

Trouw aan de missie van de Groep, "Enrich connections. For good.", verbeteren deze oplossingen het welzijn en de koopkracht van gebruikers en vereenvoudigen ze het leven van beroepschauffeurs, terwijl ze tegelijkertijd toegang bieden tot gezondere voeding, duurzamere producten en een meer verantwoorde mobiliteit. Ze versterken de aantrekkingskracht en efficiëntie van bedrijven en vitaliseren werkgelegenheid en de lokale economie.

De 12.000 medewerkers van Edenred zetten zich dagelijks in om de werkwereld efficiënter, veiliger en verantwoordelijker te maken.

In 2024 genereerde de Groep dankzij zijn wereldwijde technologische middelen een omzet van bijna 45 miljard euro, voornamelijk via mobiele applicaties, online platformen en kaarten.

Edenred is genoteerd op Euronext Parijs en maakt deel uit van de indices CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good, DJSI Europe Index, DJSI World Index en MSCI Europe.