Door inflatie denkt meer dan de helft van de Belgen te moeten besparen op voeding

‘Food Barometer 2024’ van Edenred

Gezondheid en duurzaamheid staan hoog op het menu in België: 85% van de Belgen let op evenwichtige maaltijden, en steeds meer restaurants nemen maatregelen tegen voedselverspilling. Tegelijk denkt meer dan de helft van de Belgen te moeten besparen op voeding omwille van de inflatie. Dat zijn enkele conclusies uit de Food Barometer die Edenred jaarlijks uitbrengt. “Daarbij blijken maaltijdcheques cruciaal voor betaalbare en gezonde voeding in België”, vertelt Olivier Bouquet, Managing Director bij Edenred België & Luxemburg.

Edenred, marktleider in maaltijd- en ecocheques, ziet 3 opvallende trends op basis van de resultaten van de Food Barometer.

Trend 1: Steeds meer Belgen willen gezonder eten, ondanks de hoge kosten

Uit de Food Barometer blijkt dat Belgen, ook onder inflatiedruk, gezonde en verse producten op hun bord willen. Meer dan een kwart van de Belgische consumenten besteedt meer dan 30% van zijn maandinkomen aan voeding. Terwijl negen op de tien aangeven dat ze minder vaak uit eten zouden gaan door de inflatie, voelt iets meer dan de helft zich hierdoor genoodzaakt te besparen op eten voor thuis. Daarbij blijft de focus op gezondheid sterk: 85% let meer op evenwichtige maaltijden, 64% verwacht dat restaurants gezonde keuzes aanbieden. Opvallend: dat is beduidend meer dan vorig jaar – toen gaf slechts 66% aan meer op gebalanceerde voeding te letten en vond 56% dat ook restaurants meer aandacht moesten hebben voor gezondere gerechten. Voor de meeste Belgen (97%) betekent gezond eten ‘verse producten, met groenten voorop’.

Trend 2: restaurants en consumenten samen tegen voedselverspilling

Voedselverspilling ligt veel Belgen nauw aan het hart: 71% maakt zich zorgen over verspilling en hoopt dat restaurants hier maatregelen tegen nemen, zoals het aanbieden van doggybags of flexibele porties. Aan de andere kant blijkt dat 73% van de Belgische restauranthouders al actief bezig is om voedselverspilling tegen te gaan, een stijging ten opzichte van vorig jaar (63%). Toch denkt slechts een derde van de restaurants dat anti-verspillingsmaatregelen echt bepalend zijn voor de keuze van de consument, terwijl meer dan de helft van de werknemers graag zou zien welke restaurants actief voedselverspilling tegengaan.

Trend 3: maaltijdcheques blijven belangrijk voor gezondere én betaalbare voeding

Maaltijdcheques blijken onmisbaar om gezonde keuzes betaalbaar te houden. 41% ervaart dat deze cheques bijdragen aan gezondere eetgewoontes. Wordt de waarde van de cheque verdubbeld, verwacht meer dan 60% hierdoor ook gezonder te eten. Ook de restaurants voelen de impact van de maaltijdcheque. 65% van de restauranthouders vindt immers dat ze hun zaak een positieve impuls geven. 54% verklaarde dat ze een omzetstijging zien dankzij de maaltijdcheques.

Edenred viert dit jaar, samen met 19 internationale partners en universiteiten, het 15-jarige jubileum van het FOOD-programma (Fighting Obesity through Offer and Demand). Dit initiatief wil consumenten en restaurants wereldwijd inspireren om gezondere en duurzame keuzes te maken. Maar hoe staat het met de eetgewoontes van de Belgen? Edenred polste bij ruim 4.200 werknemers en 100 restaurantuitbaters.

 


Jochem Goovaerts

Senior Consultant, RCA PR

 

 

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Edenred

Edenred is het toonaangevende digitale platform voor bedrijfsdiensten op het gebied van voordelen voor werknemers, professionele mobiliteit en interbedrijfbetalingen.

Met activiteiten in 44 landen verbindt Edenred meer dan 60 miljoen gebruikers met meer dan 2 miljoen partnerhandelaars, via meer dan 1 miljoen zakelijke klanten.

Edenred biedt oplossingen gericht op de betrokkenheid van medewerkers (maaltijdcheques, vervoer, geschenken, welzijn, beloningen en exclusieve koopkrachtverhogende aanbiedingen), mobiliteit (multi-energiesystemen, inclusief laadpunten voor elektrische voertuigen, fleetmanagementservices, onderhoud, tolheffingen en parkeren) en interbedrijfbetalingen (virtuele kaarten). Naast eigen oplossingen verdeelt Edenred ook aanbiedingen van meer dan 120 partners op zijn platform.

Trouw aan de missie van de Groep, "Enrich connections. For good.", verbeteren deze oplossingen het welzijn en de koopkracht van gebruikers en vereenvoudigen ze het leven van beroepschauffeurs, terwijl ze tegelijkertijd toegang bieden tot gezondere voeding, duurzamere producten en een meer verantwoorde mobiliteit. Ze versterken de aantrekkingskracht en efficiëntie van bedrijven en vitaliseren werkgelegenheid en de lokale economie.

De 12.000 medewerkers van Edenred zetten zich dagelijks in om de werkwereld efficiënter, veiliger en verantwoordelijker te maken.

In 2024 genereerde de Groep dankzij zijn wereldwijde technologische middelen een omzet van bijna 45 miljard euro, voornamelijk via mobiele applicaties, online platformen en kaarten.

Edenred is genoteerd op Euronext Parijs en maakt deel uit van de indices CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good, DJSI Europe Index, DJSI World Index en MSCI Europe.