Belg heeft nog hooguit 5 kaarten op zak, een op drie kiest resoluut voor mobiel betalen
Mobiel betalen is het nieuwe normaal: helft jongeren laat betaalkaarten al thuis

De Belgische portefeuille wordt steeds dunner. Niet omdat we minder te besteden hebben, maar omdat er minder kaarten in zitten. Uit nieuw onderzoek van Edenred België bij 2.300 respondenten blijkt dat de helft van de Belgen hooguit vijf kaarten op zak heeft – betaalkaarten, klantenkaarten, identiteits- en tankkaarten samengeteld. Slechts één op de tien zegt er meer dan tien bij te hebben. De verklaring? Steeds meer Belgen laten hun smartphone het werk doen.
Drie op de tien Belgen verkiezen vandaag mobiel betalen boven betalen met de kaart. Bij jongeren tussen 18 en 34 jaar loopt dat cijfer zelfs op tot één op de twee. Een groeiende groep gebruikt de smartphone niet alleen om te betalen, maar ook om zijn kaarten digitaal op te slaan. “We zien een echte gedragsverschuiving”, zegt Patrick Langlois, Managing Director Edenred Belux. “De Belg heeft steeds minder kaarten op zak. Alles wat op een smartphone kan, verhuist daarnaartoe, van maaltijdcheques - waarvoor we al enkele miljoenen mobiele transacties registreerden - tot klantenkaarten.”
Wat blijft er nog in de portefeuille?
De klassieke bankkaart blijft de nummer één die zowat iedereen op zak houdt. Daarna volgen de identiteitskaart, de maaltijdchequekaart, het rijbewijs en de kredietkaart. Toch bewaren heel wat Belgen minstens één van die kaarten ook digitaal op de telefoon. Het gaat dan vooral om getrouwheidskaarten (64%), bankkaart (59%) en maaltijdcheques (40%). Jongeren slaan vooral hun betaalkaarten, maaltijdcheques en evenemententickets liever op in een app.
Veiliger en gemakkelijker
Jongeren vinden mobiel betalen net veiliger omdat hun telefoon beter beveiligd is en ze die altijd bij zich hebben. Tot 34 jaar verkiest één op de twee de smartphone boven de kaart, bij vijftigplussers is dat één op de vier. Ook het type aankoop speelt een rol: jongeren doen meer kleine betalingen via telefoon.
Wie mobiel betaalt, doet dat in de eerste plaats voor het gemak. De smartphone is altijd binnen handbereik, en een snelle tap volstaat. Daarnaast noemen Belgen snelheid en geen risico om hun kaart te vergeten als belangrijke pluspunten. Bij mannen speelt het altijd-op-zak-argument sterker dan bij vrouwen.
Consumenten zien handelaars die mobiel betalen aanvaarden, als modern (65%), innoverend (60%) en professioneel (40%). Bij een op de drie jongeren versterkt het zelfs het vertrouwen. “Mobiel betalen is voor consumenten een duidelijk signaal dat een handelaar bewust bezig is met de klantenervaring”, zegt Patrick Langlois. “Het draagt bij tot een positief, eigentijds imago voor de handelaars – zeker bij jongere generaties. Edenred ondersteunt hen daar volop in, onder meer door maaltijdcheques via de smartphone mogelijk te maken.”
Waar en wanneer betalen we mobiel?
Mobiel betalen gebeurt het vaakst online, via de smartphone. Meer dan de helft van de Belgen (53%) gebruikt de telefoon om aankopen op het internet te betalen – van kledij tot concerttickets of streamingdiensten. Op de tweede plaats volgt een verrassende context: onder vrienden en familie. Bijna de helft van de Belgen (49%) gebruikt de smartphone om onderling te betalen of geld over te maken. Vooral jongeren (18-34 jaar) zien apps als vanzelfsprekend om een etentje te delen of iemand terug te betalen. Daarna volgen de klassieke winkelmomenten, zoals in restaurants en cafés (33%) en supermarkten (32%). De resultaten tonen hoe mobiel betalen niet enkel het kassamoment vervangt, maar ook een plek verovert in het sociale en online betaalgedrag van de Belg.
Anderzijds: 35% van de Belgen zegt zelden of nooit mobiel te betalen, en dat zijn dan vooral 55-plussers.
De hybride Belg: tussen kaart en app
Het onderzoek toont dat de Belg vandaag hybride betaalt: met kaart, telefoon en af en toe nog wat cash. Die mix verschilt sterk naargelang leeftijd en regio, maar de trend is onmiskenbaar: de smartphone wordt het centrale betaal- en kaartmiddel. “Belgen houden vast aan hun gewoontes, maar ze kiezen steeds vaker voor innovatieve oplossingen die hun aankoop-ervaring en dus hun comfort verbeteren”, besluit Patrick Langlois. “Digitaal betalen is voor velen sneller, handiger en stilaan even vanzelfsprekend als contactloos met de kaart. Onze rol is om er mee voor te zorgen dat mobiel betalen overal vlot en veilig kan, voor jong en oud.”